tiistai 4. lokakuuta 2011

Carrotia tiimi haastattelussa



MindTrek Indie Game Awards 2011 voittajatiimi, Jani Palovuori, Vilma Pekola ja Juhani Hujala vastailivat kysymyksiin. Mukana myös vinkkejä opiskelijoille!

Kysymys: Kuvatkaa peli lyhyesti eli pitsaus:

Tiimi vastaa: Pupuille porkkanat ovat kaikki kaikessa, ja he harvoin lähtevät makoisien porkkanoidensa luota mihinkään. Nyt pupujen kotikylää on kohdannut suuri porkkanakato ja sankaripupu joutuu lähtemään etsimään lisää porkkanoita pelastaakseen kotikylänsä katalalta kohtalolta. Peli on reitinrankennuspuzzle läpi lumoavan Carrotia-maailman.

Kysymys: Kenelle peli on suunnattu?

Tiimi vastaa:Jos ihminen tykkää söpöistä hahmoista ja laattojen avulla rakennettavasta reittipuzzlesta, Carrotia on hänen pelinsä. Sisältönsä ja graafisen ulkoasun puolesta kysessä on koko perheen seikkailu; ketään ei tapeta, eikä peli sisällä rivouksia. ;)

Kysymys: Missä, miten, milloin peli on suunniteltu?

Tiimi vastaa:Peliä on suunniteltu useaan otteeseen ja hyvin pitkän ajan kuluessa. Ensimmäinen versio syntyi Juhanin opinnäytetyön ohella kuudessa kuukaudessa. Sen jälkeen peliä suunniteltiin ja ideaa muokattin sivutoimisesti noin kahden kuukauden ajan, ja teemakin vaihtui täysin erilaiseksi. Pelituotannon ajan n. 5kk olemme myös jatkaneet suunnittelua ja tehneet muutoksia, jotta turhat ominaisuudet on saatu karsittua pois.

Kysymys: Mitä pelipuolelle suuntautuvan kannattaa opiskella/opetella, viisaita sanoja?
Tiimi vastaa:
Löydä oma juttusi, Kun tekee hommaa johon itsellään on parhaat ominaisuudet, niin varmistaa, että siitä tulee myös nauttimaan. Hyvä kysymys tähän: Minkä osaamisalueen (esim. koodaus, piirustus, suunnittelu) ongelmat tuntuvat enemminkin haasteilta, jotka uskoo voivansa päihittää, eivätkä läpipääsemättömiltä ongelmilta?

Learn from the best. Katso mitä alan parhaat tekevät, ja ota oppia. Jos osaa löytää ne yksityiskohdat ja elementit, mitkä tekevät jostakin työstä parempia kuin toisista, niin tietää mitä pitää harjoitella ja tulevaisuudessa osata.

Etsi tietoa. Peliala ei ole tuntemattoman tutkimista. Alakohtaisia kirjoja on olemassa joka suuntaan ja muuta hyödyllistä tietoa voi löytää muutenkin netistä. Jos on ongelmia, etsi netistä. Jos ei löydy apua, tee se toisin. Useimpiin ongelmiin on ratkaisuja, ja jos apua ei löydy ollenkaan, niin mitä ilmeisimmin on kysymässä vääriä kysymyksiä. Tietoa voi etsiä niin ongelmiin, kuin vain sivistääkseen itseään. Suositeltavia kirjoja pelisuunnitteluun mm: Jesse Schell: Art of Game Design, Raph Koster: Theory of Fun.

Tutustu alalla oleviin ihmisiin. Suomen peliala ei ole suuri, mutta se ei vähennä verkostoitumisen tärkeyttä tulevien töiden osalta. Taidokkaita ja lahjakkaita palkataan kyllä, mutta niin myös 'hyviä tyyppejä' jotka tunnetaan entuudestaan. Hyviä paikkoja tutustua ovat esimerkiksi kuukausittaiset Tampere Game Dev- ja IGDA-tapaamiset, joista jälkimmäiset yleensä vaativat Helsinkiin matkustamista.


Kysymys: Miten tiimi jatkaa, suunnitelmia?

Tiimi vastaa:"Kiekko päätyyn ja perään." Tehdään peli valmiiksi, laitetaan AppStoreen ja mahdollisuuksien mukaan aletaan kasvattaa kuviota esimerkiksi iPad-version ja jatko-osien muodossa.

Ei kommentteja: